- Het land van de contrasten - - Reisverslag uit New Delhi, India van Elle Jong - WaarBenJij.nu - Het land van de contrasten - - Reisverslag uit New Delhi, India van Elle Jong - WaarBenJij.nu

- Het land van de contrasten -

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elle

12 Februari 2012 | India, New Delhi

Met een backpack vol spullen en een spanning in mijn buik vertrok ik woensdag 8 februari naar het drukke India! Ondanks veel wijzigingen in de vluchten ben ik zonder veel problemen aangekomen in Ahmedabad (de stad waar ik de komende maanden zal blijven). Tijdens de eerste kennismaking met de stad (een taxi ritje naar het hotel) was ik al snel overdonderd van alle dingen die om me heen gebeurde. Vooral het verkeer zelf was erg indrukwekkend met de veel verschillende vervoersmogelijkheden; riksja’s, een overvloed aan scooters, auto’s, fietsen, tot kamelen met wagen.. Ook zijn er grote apen die de weg overstaken.. En dan nog het eindeloze getoeter! Gewoon om te laten weten dat er iemand aan komt en je aan de kant moet. Maar na twee dagen valt het je al iets minder op. Het was ook maar nauwelijks 10 graden om half 7 in de ochtend toen we aankwamen, maar ’s middags liep het al gauw op tot eind 20. Wat erg aangename temperaturen zijn, al hebben de Indiërs zelf truien, sjaals, mutsen en handschoenen aan! Dit zal nog gaan veranderen aangezien er een “helse zomer” van 45 graden aan komt!

Ik ben op het moment samen met twee andere studenten vanuit Utrecht, Marianne en Ilse. We doen het allemaal nog lekker rustig aan en vermaken ons hier met winkelen, naar markten gaan, rondkijken en eten uitproberen. Het eten is erg wennen, want alles maar dan ook alles is pittig! Soort pannenkoekjes met allerlei brouwseltjes, rijst of een omelet met pepers. Aangezien mijn nette kleding (hier bedoel ik mee dat mijn knieën en schouders bedekt zijn) nog niet echt netjes zijn; hebben we al wat traditionele kleding gekocht om aan te doen tijdens ons onderzoek. Verder al eindeloos veel leuke armbanden, sieraden, stofjes, sjaals, en prullaria gezien. Vandaag ben ik naar het oude deel van de stad geweest waar ook een markt op straat is, met een overvloed aan mensen, spullen en eten. Er staan ook op veel plaatsen in de stad kraampjes overvol met vers fruit en andere lekkernijen. Maar we hebben ook al een heuse supermarkt ontdekt, waar we chips, chocolade koekjes en tandpasta kunnen krijgen als de nood hoog is.

Gelukkig heb ik veel te zien om me heen, want dan merk ik niet zo op dat ik weer een ‘grote’ toeristen attractie ben. Ahmedabad is geen toeristen stad en we komen dan ook bijna geen/ tot niet andere toeristen tegen, wat ook weer een aparte ervaring is natuurlijk. De mensen kijken veel en sommige zijn wel aanhoudend, maar geen grote massa’s die me vasthouden of aanraken. Het valt me dan ook mee hoe opdringerig ze zijn, dit komt ook doordat bijna niemand Engels kan denk ik. Er zijn erg veel trouwerijen deze tijd van het jaar, omdat de sterren goed staan geloof ik. Ik heb dan ook al veel mooi geklede mensen gezien; met allerlei kleuren, gouden sieraden en ook een rode stip op het voorhoofd.

Wat iets minder snel went zijn de grote verschillen die zo overduidelijk aanwezig zijn. Zwervende kinderen op straat die rond de luxste hotels en winkelcentrums lopen en bedelen om geld. Ook zijn er veel grote billboards met reclame van moderne dingen zoals reizen naar Zuid-Afrika, romantische trouwerijen en moderne kleding. Al is het zo dat zo’n 95% van alle mensen nog worden uitgehuwelijkt in India, en traditionele kleding wordt nog veel gedragen in Ahmedabad, met lange broeken en mouwen. Jurkjes, shorts of hemdjes zijn echt niet geaccepteerd; het is dan ook behoorlijk ironisch de reclame.

Vrijdag hebben we al meteen kennis gemaakt met de organisatie; SAATH. Iedereen is heel vriendelijk en behulpzaam, wat al een grote geruststelling is. Komende week ga ik beginnen met overleggen en verder mijn onderzoek uitdiepen. Al zie ik het nog niet helemaal voor me dat ik hier onderzoek ga doen. Er werkt ook een Nederlands meisje bij SAATH die al verschillende leuke plekjes heeft laten zien. Zo waren we gisteren naar een klein theater aan de rivier geweest waar een concert was, niet een heel spannend concert, maar de atmosfeer was heel relaxed en ik waande me even niet in India.

Het is overduidelijk dat India en vooral Ahmedabad een heel andere wereld is dan wij gewend zijn. Maar Ahmedabad is erg conservatief en niet echt toeristisch, zelfs vergeleken met anders plaatsen in India. Er mag hier geen alcohol gedronken worden, wel kan er een alcohol vergunning voor een maand worden gehaald als je een toerist bent. Roken in het openbaar is ook geheel niet geaccepteerd en het eten van vlees is ook een aparte zaak. Vandaag is de eerste KFC geopend in de stad en er zijn al erg veel protesten tegen de McChicken! Het was dan ook erg grappig toen we uitgenodigd werden voor een barbecue waar voornamelijk westerse mensen kwamen en er een overvloed aan bier, vlees en sigaretten was. Er waren overheersend Nederlanders, wat het ook wel een erg ontspannen ervaring maakte. We hebben ook cricket gespeeld, de nationale sport van India. Het was een erg relaxte middag zo!

Nu is het morgen toch echt tijd om iets serieus te gaan doen. We hebben morgen afgesproken om naar kantoor te komen, dit zou om 10 uur opengaan maar ze zeiden al dat er niemand was voor half 11. De ervaringen die ik nu al heb zijn heerlijk, overweldigend en vooral anders. Ik zal het allemaal gaan ondervinden en jullie snel weer mijn volgende ervaringen vertellen!


Never mind what the wise men said about all the things he has never seen; go and experience by yourself and you will be the wisest of them all. I know more then I knew before.


Liefs!

  • 12 Februari 2012 - 17:12

    Elk:

    Schat! Wat fijn dat je nu al vol indrukken bent.. Geniet er lekker van en HOP, aan de bak jij! Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.. Dikke kussen! xxxx

  • 13 Februari 2012 - 09:14

    Tessa:

    Shorty!! Geweldig mooie indrukken heb je nu al, vooral de apies, sierraden en tandpasta in contrast met de chocoladekoekjes spreken tot verbeelding ;)
    Geniet ervan en veel succes vanuit een 'hels' wintertafereeltje in NL nog eeeeeventjes!!
    KUS!!

  • 13 Februari 2012 - 09:14

    Tessa:

    Shorty!! Geweldig mooie indrukken heb je nu al, vooral de apies, sierraden en tandpasta in contrast met de chocoladekoekjes spreken tot verbeelding ;)
    Geniet ervan en veel succes vanuit een 'hels' wintertafereeltje in NL nog eeeeeventjes!!
    KUS!!

  • 13 Februari 2012 - 19:18

    Dewi:

    Elllle! Dit klinkt fijn! Blijblijblij:) Ik wacht op uw foto's! en jij vast op mijn blog geheh --- hij komt eraaaaaan:) xxxx

  • 13 Februari 2012 - 20:04

    Wendy:

    Schatje!

    Wauw, mooi verslag! Het lijkt me idd een compleet andere wereld daar! Hopelijk blijf je zulke leuke dingen meemaken en gaat je onderzoek van harte! Succes!!

    DikkeKus
    (L) XXX

  • 15 Februari 2012 - 07:00

    Sjoows:

    Elly!!fijn dat je vlucht niet teveel problemen heeft opgeleverd!!ben nu al weer benieuwd naar het volgende verhaal:-)!succes en op z'n tijd gewoon genieten hè!!
    Kus

  • 15 Februari 2012 - 21:17

    Mike:

    Weer voortreffelijk geschreven buurvrouw, ik zie t hele plaatje voor me. Ik wacht op t volgende verslag! x

  • 01 Maart 2012 - 17:19

    Dennis:

    eventjes alles bijlezen hoor!

    Hoe was het cricketen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elle

Actief sinds 09 April 2008
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 19918

Voorgaande reizen:

08 Februari 2012 - 08 Juni 2012

Scriptie onderzoek in Ahmadabad, India

14 Februari 2010 - 11 April 2010

Scriptie onderzoek in Yogyakarta, Indonesie

01 September 2008 - 28 Januari 2009

Exchange in Gandía

Landen bezocht: