- The country of the endless smiles - - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Elle Jong - WaarBenJij.nu - The country of the endless smiles - - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Elle Jong - WaarBenJij.nu

- The country of the endless smiles -

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elle

26 Februari 2010 | Indonesië, Yogyakarta

Een land met grote variatie in cultuur, uitgestrekte natuur en verschillende stromen van ontwikkeling. Ik kijk nog elke dag mijn ogen uit, naar de verschillende soorten van vervoer, de mensen en hun gedrag, de huizen en de drukke omgeving. Al is Yogya niet een al te grote stad, meningen verschillen hierover van 700,000 inwoners tot 4 miljoen, soms heb ik geen idee waar ik ergens ben in de stad.
Ik heb heerlijk genoten de afgelopen week, ben naar de bioscoop geweest (erg luxe) en naar het zwembad geweest samen met Ria en Debby. Al kom je hier naar het zwembad om echt te zwemmen en niet te zonnen en viel me dat een beetje tegen, zo actief zijn! De mensen hier vinden een blanke huid erg mooi, omdat het een soort van status heeft en daarin tegen willen de Westerse toeristen een zongebakken bruine huid. Ben vrijdag naar mijn ‘kamer’ verhuist in een hotel, het was wel even apart om alleen hier te zitten in plaats van altijd mensen om je heen, maar het is maar 5-10 minuutjes lopen naar Debby. Verder ben ik met Irvan (Indonesische) en Susanne (Nederlandse) naar een oefening van een traditionele Javaanse dans geweest. Ze vroegen of we mee wilde doen met de dans, maar dat heb ik toch maar afgeslagen. Het was een erg rustige, beheerst en mooie dans. Zaterdag avond was ik wel naar een echte club geweest met Debby en Ria, dat is hier toch net weer iets anders en ik ben de heel avond aangestaard. Toch weer een ervaring rijker!
Het zien van en het ervaren van de cultuur hier vind ik super! Kleine dagelijkse dingen maken het leven hier zo anders en mooi, zoals; het betalen van werknemers gaat contant en niet elektronisch, het maken van afspraken met Indonesiërs is erg moeilijk omdat de tijd en plek altijd onbekend zijn en op tijd komen kennen ze niet, alles rustig aan doen en de vermoeiende dingen ontwijken, de gebedsroep voor de moslims hoor je vijf keer per dag door de hele stad, mensen op bakfietsen met allerlei eten erin met een muziekje die om de 5 minuten langs komen, de kleine salamandertjes die overal rondlopen (op het plafond in mijn kamer) en zo nog vele andere dingen. Zo is een kamer in een hotel op de tweede verdieping goedkoper als op de begaande grond, want dan hoef je geen trappen te lopen. Vooral afspraken maken, daar moet ik nog erg aan wennen als Nederlander, dat dit niet zo snel gaat! Al ben ik hier als toerist, ik ben een toeristische attractie op zich. Je word continu aangestaard of na geroepen, sommige willen zelfs graag met je op de foto! Dit is ook wel erg wennen, maar nog steeds erg grappig.
Afgelopen zondag zijn Emma en Daniel aangekomen in Yogyakarta. Samen hebben we de afgelopen week al goed de toerist uitgehangen. Scooters gehuurd en naar het zuiden gereden, naar Prangantritus strand en daar de bergen in en tussen de rijstvelden rijden. Dit was heerlijk, even de drukke stad uit, geen uitlaatgassen inademen en genieten van de mooie omgeving van rijstvelden en veel groen! Heerlijk gegeten en gedronken in verschillende cafetjes, naar een filmpje geweest, gewinkeld (al is dit nog niet zoals ik had verwacht) en heerlijk gezwommen in het zwembad van het hotel. We zijn ook naar de tempel Borobudur geweest! Helaas ben ik zondag avond ziek geworden en is mijn maag nu nog steeds niet helemaal op orde, de dag dat we naar Borobudur gingen was het heel erg en heb er dan ook niet geheel van kunnen genieten! Gelukkig heb ik nog even de tijd en ga ik er vast nog wel terug! De tempel was overigens wel erg mooi en vooral het uitzicht over de omgeving met in de verte de Merapi Vulkaan! Vandaag zijn we naar het Kraton, sultan Paleis, geweest. Al hebben we niet veel van het paleis zelf gezien, want er was een ceremonie en dan ook ontzettend veel mensen! Deze ceremonie is er een keer per jaar, dan word er eten door de sultan gezegend en na een optocht met olifanten, muziek en dansen duiken al die mensen op dit eten! Het was alleen zo ontzettend druk en warm (en het begon om 6 uur ‘s morgens al), dus we hebben niet de gehele ceremonie gezien.
Alsnog vergeet ik veel dingen die ik wil vertellen, ik ben nog steeds een beetje overrompeld denk ik, al vind ik het wel super allemaal!

Voor foto’s kijk op de site: http://picasaweb.google.com/elledjong/ en dan de eerste map Indonesia! Heb zelf nog niet al te veel foto’s gemaakt, omdat ik me daar niet echt fit voor voelde. Die komen zeker later!

Take life to heart every day and live every day to the fullest. All the experiences we gain, enrich us with strength and knowledge to exceed in life.

Liefs.

  • 26 Februari 2010 - 11:21

    Eck:

    Salamanders....... op je kamer..... aan je plafond.... oh dear ;) haha nee grapje.. Leuk verhaal weer!! Hier gaat alles zn gangetje.. Kou/regen/zon alles door elkaar ;) En lekker druk as usual :) Geniet! Dikke kus xx

  • 26 Februari 2010 - 11:28

    Zuraylah:

    "GO ELLE!"
    Dat was mn eerste reactie na het lezen van die wijsheid van je op het einde. Ik zei het zelfs hardop tegen mezelf (serieus!). En nu moet je me niet weer uitlachen:P, ik vind dat ie gewoon zo klopt. En mooi dat je dat beseft! Ik ben blij dat je het naar je zin hebt; tip: salamanders zijn leuk om als doelwit proberen te raken met het schieten van elastiekjes (dat doen alle Indonesier's, geloof me ;)). Die ceremonie klinkt goed; snel beter worden en dan weer terug :).

    enjoy! kusjes

    ps.de link naar je foto's doet 't niet?:(

  • 26 Februari 2010 - 12:20

    Mike:

    Borobudur *zucht*.....

    Ik wil ook!

  • 26 Februari 2010 - 12:21

    Anne:

    Hey Elle!!

    Ik herken superveel van je verhaaltje, in Bali gaat het een beetje hetzelfde! Jammer dat je je niet lekker voelt, hopelijk gaat het snel over! Ik was de 10 dagen ook niet helemaal in mn doen in mn buik, maar het gaat over, geloof me! Ik laat je snel weten of ik kan komen en wanneer. Weet nog niet of ik tijd heb, maar ik vind eigenlijk dat ik er tijd voor moet maken. Je hoort nog van me!

    Blijf genieten! xxx

  • 26 Februari 2010 - 15:14

    Wendy:

    Ha dinnetje!

    Eindelijk kan ik dan ff je verslag lezen! Klinkt allemaal om jaloers op te worden! Heerlijk zeg! Geniet vooral van dat anti- gestresste leven daar! Xieje snel weer meiske! Hou van je! XXX

  • 26 Februari 2010 - 18:40

    Savo:

    Hee Ellie, wat een mooie wijsheid weer ;) Leuk om weer een verhaal van je te lezen en om foto's te zien! Je kamer ziet er goed uit (alleen jammer van de salamanders ;)) Hopelijk voel je je snel beter! Take care! Liefs, XX

  • 02 Maart 2010 - 10:56

    Maris:

    heej meisj
    weer een super verhaal, en lekker veel gedaan!
    haha, ik vind wel een goeie grap hoor.. dat ze zo 'lui'zijn eigelijk daar :P
    traplopen vinde ze maar niks!
    hahah, indd ff wennen, en denk dat het nog af en toe lastig kan worden, met afsprake indd!
    maar jij laatj niet afleiden! dus dat komt allemaal wel goed! :)
    geniet ervan!
    en wacht op je volgende verhaal!

    liefs maris

  • 03 Maart 2010 - 14:35

    Tes:

    Shorty!!
    En ik maar wachten op een berichtje.. maar wat blijkt: had me nog niet ingeschreven voor je mailinglist.
    Maar heerlijk om mijn woensdagochtend zo te beginnen, met je enerverende verhalen! Wat een ander leventje he! Grappig dat die mensen daar zo lui zijn, ach jij kan ook wel 6 trappen lopen dus waarom niet die goedkopere kamer op de 2e? En weer aangestaard worden door kleine mensjes, pas op met slakken want voor je weet is het ´gebeurd´! Ehm.. wat verder, oja ik stuur ach naar jou door, want hij wil ook wel wat rijst aangezien ie al weken aan de race zit door al die bonen hier.
    Liefs!! En genieten he!!! Pas op met hotelkamers!! haha
    Liefs!!

  • 04 Maart 2010 - 19:32

    Sj00ws:

    hey elle,
    leuk dat je al zo veel dingen bent wezen doen...
    alleen jammer dat je nu al voor de 2e x ziek bent daar:S.k zal zo je foto's is ff gaan bekijken en zal snel weer kijkje komen nemen!!
    have fun
    dikke (K)

  • 05 Maart 2010 - 10:16

    Denise:

    Lieve Ellie!

    Heel veel plezier nog :)

    Liefs, Denise & Eric

  • 06 Maart 2010 - 18:48

    Gourmetski:

    lees nu net pas je verhaaltje, kwam er maar niet achter hoe er bij te komen.

    Maar je hebt er de tijd van je leven dus. Mocht die Hongaarse Ria je iets in het Hongaars vragen, moet je gewoon Nem Bèszlèk Magyarul (nem beszeelek madzjarul) zeggen, dan zeg je dat je geen hongaars spreekt ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elle

Actief sinds 09 April 2008
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 19916

Voorgaande reizen:

08 Februari 2012 - 08 Juni 2012

Scriptie onderzoek in Ahmadabad, India

14 Februari 2010 - 11 April 2010

Scriptie onderzoek in Yogyakarta, Indonesie

01 September 2008 - 28 Januari 2009

Exchange in Gandía

Landen bezocht: