De reis - YOGYAKARTA - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Elle Jong - WaarBenJij.nu De reis - YOGYAKARTA - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Elle Jong - WaarBenJij.nu

De reis - YOGYAKARTA

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elle

17 Februari 2010 | Indonesië, Yogyakarta

Het was zover, zondag 14 Februari, ik kon vertrekken naar het verre oosten. Op weg naar Schiphol, bij het zien van het eerste vliegtuig kreeg ik toch nog een kriebel in mijn buik. Een laatste lekkere warme chocomel in het witte Nederland, ‘afscheid’ nemen en door de douane. Het duurde niet lang of ik had al goede buurt tijdens het wachten en in het vliegtuig zat ik langs een aardige vrouw. Heb toch zeker wel drie uurtjes geslapen, helaas ook ‘erge’ (had ik nog nooit gehad zo) turbulentie gehad. Overstappen in Hongkong, jammer genoeg was het erg bewolkt en heb ik niets van Hongkong kunnen zien als een paar bergen en kleine flats, en op naar Jakarta.
In het vliegtuig naar Jakarta zat ik naast Ronald Freddy, een Indonesisch mannetje van letterlijk 1.50 meter en een vlotte, vriendelijke babbel. Heb me dan ook goed vermaakt tijdens de vlucht. Aangekomen, door de douane, tas zoeken en het vliegveld af. Wel 300X vriendelijk nee dank je zeggen tegen taxi chauffeurs, want ik had besloten met de bus te gaan. Die al snel gevonden en een uurtje later zou ik aan komen bij Gambir Station, Jakarta. Er was een Indonesisch meisje langs me komen zitten, ook daar mee zitten kletsen. Ze was erg open over de situatie in Jakarta, de armoede, grote en regering. Dit had ik niet verwacht van te voren, dat mensen er zo over zouden praten. Zij had me ook nog geholpen met een treinkaartje te kopen naar Yogyakarta. Gelukkig maar, want ik moest naar drie verschillende loketten en nog een Indonesisch formulier invullen. Daarna was ze ook nog met me mee gegaan naar mijn hostel, om zeker te zijn dat ik het vond. Ze woonden toch in de buurt zei ze, dat betekend hier dus 15 minuten met de taxi. De eerste avond meteen begonnen met rijst eten en een koude douche. Toch maar op tijd te bed, drie uurtjes slaap is niet veel voor zulke dagen en de volgende dag ging ik weer verder met de trein van Jakarta naar Yogyakart, 8 uur lange reis.
Om 6 uur op en naar het station, toch nog makkelijker gezegd dan gedaan. De jetlag sloeg echt in denk ik, ontzettend moe en voelde me niet echt goed. In te taxi werd het alleen maar erger en aangekomen bij het station moest ik toch echt even vragen of de taxi chauffeur even wilde stoppen, want ik moest overgeven! Hahaha Had ik dus ook nog nooit gevraagd! Toen ik daar nog stond bij te komen, kwamen er verschillende mensen naar me toe of ik een taxi wilde, met mijn tas nog in mijn oude taxi. Erg grappig dus! De treinreis was erg mooi, uitgestrekte rijstvelden, bergen, dorpen en erg mooie natuur. Er zat een Frans meisje langs mij die aan het rondreizen was, waar ik mee heb kunnen kletsen onderweg. Aangekomen in Yogya kwam Debby, meisje waar ik blijf op het moment, me niet veel later ophalen met de auto. Ik zou nooit durven rijden in Yogya, niet met de auto of de scooter. Ik houd het denk ik gewoon bij de fiets. De stad was druk, maar veel minder als Jakarta, wat een geruststelling was. Er blijft ook een Hongaars meisje dat Bahasa (nationale taal) studeert bij Debby. Het leven is hier heel anders, en ook wel erg wennen, maar Debby is super vriendelijk en geduldig. Ze rijd me overal naartoe, laat me alles zien en verteld veel over de cultuur. Ze helpt me met mijn kamer zoeken, wat nog best moeilijk is. Aangezien de studentkamers veel regels hebben, zoals een avondklok van 9 uur en er mogen geen mensen blijven slapen op je kamer. Beetje jammer aangezien er mensen langs komen hier. Daarom ga ik een kamer huren in een hotel, het is zo goed als rond, maar morgen gaan we (lees Debby) nog wat onderhandelen over de prijs. Het is niet veel voor een maand, maar wel veel voor hier. Verder ben ik rustig aan het wennen aan het weer, de omgeving en het eten. Heb al lekker gegeten, natuurlijk noodles en rijst!
Debby kookt nooit zelf, haar buurvrouw doet dat en zo voor iedereen die wil in de buurt. Of ze er voor betaald krijgt weet ik niet, want ik heb daar ook gegeten en vroeg of ik iets kon geven, maar dat hoefde niet. Dat vind ik soms ongemakkelijk. Het was overigens erg lekker! Verder bestaat de badkamer uit een hang wc en groot vak vol met water waar je met een emmertje water uit kunt halen en zo kunt douche. Heb mijn eigen kamer, met een fijn bed en natuurlijk is het al een rommel! Een vriend van Debby werkt voor een travel agency en die wil mij helpen met mijn onderzoek. Hopelijk kan hij mij ook in contact brengen met een paar kinderen in de toerisme sector. Hij komt morgen langs, samen met een Nederlandse vriendin van hem die hier ook Bahasa wil leren.
Emma komt van het weekend als het goed is aan in Yogya en dan ga ik echt de toerist uithangen. Zaterdag gaan we Debby, Ria (hongaars meisje) en ik als het goed is uit in een club. Ben erg benieuwd hoe dat gaat. Verder doe ik het lekker rustig aan en geniet ervan! Ik vergeet vast een hoop dingen te vertellen, want ik heb zoveel indrukken, maar die komen later vast wel. Hopelijk worden sommige dingen niet snel gewoon. Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs, X.

  • 17 Februari 2010 - 18:51

    Milou:

    Dat is nog eens een goede start! Is weer eens wat anders dan de taxi chauffeur vragen of ie je alsje-alsjeblieft niet uit de taxi wil gooien onderweg ;)
    Fijn dat je zovaak kunt internetten! Zo lijkt het nog niet echt of je weg bent..
    Leuke verhalen en ik ben benieuwd naar fotos binnekort!
    Succes met het geregel morgen..

    Kus!

  • 17 Februari 2010 - 19:26

    Eck:

    Liiiiiiiiiiiiiiieve el!
    Superfijn dat je veilig bent en al die leuek mensen ontmoet etc ;-) Ben blij dat het tot nu toe bevalt.. I'll be watching you.. ;-)
    xxxx(L)

  • 18 Februari 2010 - 11:29

    Fam.Surendonk.:

    Hallo Elle !
    je reisverslag met belangstelling gelezen.Wijwaren erg benieuwd naar jouw bevindingen.Jammer,dat je nog misselijk werd onderweg! Hectische toestanden bij de taxi-standplaatsen, iederen wil wat verdienen, wij kennen dat nog !!Tot de volgende keer, een prettig verblijf aldaar en wees voorzichtig.Selamat jalan!!

  • 18 Februari 2010 - 12:40

    Savo:

    Ha Ellie, fijn om te horen dat je goed bent aangekomen! Al weer heel wat meegemaakt en indrukken opgedaan in zo'n korte tijd ;) Leuk!! Take care! Veel succes en plezier! Liefs, XX

  • 19 Februari 2010 - 08:12

    Anne:

    Hey Elle!!

    Fijn dat je al zo snel een kamer kon vinden! Dat jij ook zo ziek was na aankomst, ik namelijk ook. Moest ook bijna vragen aan de taxi chauffeur of hij wilde stoppen, maar gelukkig kon ik het nog net inhouden! Nou, ik ga eens kijken wanneer ik langs kan komen en dan spreken we wat af ok??

    Tot snel!! kussies

  • 19 Februari 2010 - 19:13

    Sj00ws:

    haai lieve ellie....
    klote dat je al gelijk ziek bent geweest maja is miss ook btje de stress geweest...komt allemaal goed sgatje;)fijn dat iedereen verder zo behulpzaam en vriendelijk is....en hopen dat die vriend van debby je(goed op[ weg) kan helpen...
    tot snel weer en don't forget ENJOY
    liefs XX

  • 20 Februari 2010 - 11:44

    Rens En A'lies :

    hoi hoi,
    wij zijn collega's van de vloet en lezen vol verbazing hoe mooi jij alles kunt omschrijven
    fijn dat het allemaal (weer) goed gaat
    we zien dat het weer wat regenachtig is, maar temperatuur is wel heerlijk!
    heel erg veel plezier en hopelijk komt je opdracht tot een goed einde
    en denk soms even aan ons
    liefs
    rens en a'lies

  • 24 Februari 2010 - 19:21

    Nelleke :

    Hoi Elle,

    Fijn om te horen dat het goed met je gaat! Hoe bevalt het rijst eten. KLinkt wel lux hoor dat je dadelijk een maand in een hotel zit.Plaats je ook foto's Want ik ben ontzettend benieuwd hoe alles er uit ziet. Groetjes

  • 26 Februari 2010 - 09:03

    Buurman!:

    Goed bezig Elle! En houd je wel aan onze regels he! Al het schoolwerk zolang uitstellen als kan ;) Succes nog!

  • 02 Maart 2010 - 10:50

    Maris:

    heej meis,
    kheb je verhaal gevonde:)
    en vind egt super om weer te horen zo!
    egt weer een heel avontuur!
    ben benieuwd hoe het uitgaan ging, daar, zal wel heel anders zijn,
    vast ook heel anders als spanje;)
    maar iedereen lijkt me heel aardig daar! of dat ligt aan jou;)
    hahah

    geniet ervan! en succes met regelen!

    liefs maris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elle

Actief sinds 09 April 2008
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 19913

Voorgaande reizen:

08 Februari 2012 - 08 Juni 2012

Scriptie onderzoek in Ahmadabad, India

14 Februari 2010 - 11 April 2010

Scriptie onderzoek in Yogyakarta, Indonesie

01 September 2008 - 28 Januari 2009

Exchange in Gandía

Landen bezocht: