- Op bedevaart naar Palitana.. - - Reisverslag uit Ahmedabad, India van Elle Jong - WaarBenJij.nu - Op bedevaart naar Palitana.. - - Reisverslag uit Ahmedabad, India van Elle Jong - WaarBenJij.nu

- Op bedevaart naar Palitana.. -

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elle

01 Maart 2012 | India, Ahmedabad

Een week verder en alweer iets meer geïnstalleerd in mijn heerlijk, drukke appartement. Het blijft geweldig wanneer ik op mijn balkon sta en over het drukke kruispunt uitkijk en 10 koeien met grote horens rustig zie oversteken en het hele verkeer ophouden.. Het leven is hier zo mooi, maar het is wel noodzakelijk dat je je aanpast. Anders is het hier gewoon te frustrerend.. Het onderzoek gaat vooralsnog erg langzaam, maar ik heb geduld en geloof er nog in dat ik ooit echt kan beginnen.

Ondertussen heb ik al veel verschillend eten geproefd. Door de verschillende geloven is het een erg streng dieet, waar ook de restaurants zich dan aan aanpassen. Alles is ei-vrij, geen vlees, enorme pepers in alles, en sommige serveren ook geen eten dat ooit onder de grond heeft gegroeid. Maar vooral het pittige eten is soms te veel; mijn neus begint altijd te lopen, soms moet ik ervan huilen en proef vaak niks van alle andere smaken die er nog meer in mijn eten zouden moeten zitten. Het is dan ook grappig dat er verderop in de straat bij ons appartement een restaurant zit dat ‘eggstasy’ heet, en er enkele restaurants bekend zijn voor het serveren van vlees. Stiekem is het dan ook wel prettig dat in de buurt van het appartement een Domino’s, Subway en een neppe Italiaan zit.

Het eerste weekendtripje zit er ook weer op, naar een bedevaartplaats van het Jainism (een erg streng geloof afgeleid van het Hindoeïsme); Palitana. Vroeg in de ochtend de bus in en iets later dan gepland kwamen we aan in Palitana. Er worden ook Bollywood films gedraaid tijdens de busreis wat het weer een culturele en erg irritante ervaring maakten. Eerst op zoek naar een slaapplek, dat nog moeilijker bleek dan eerst gedacht. Dit aangezien het totaal geen Westerse toeristen plaats is en er maar twee ‘hotels’ zijn, maar met een beetje aanpassingsvermogen kom je ver. De mensen keken dan ook nog raarder naar ons en de hele dag werden er foto’s gemaakt en tegen ons gepraat. Dit was op het einde van het weekend wel echt te veel, maar het hoort er allemaal bij. We begonnen aan de klimtocht van zo’n 4000 treden naar de tempels vroeg in de ochtend in het donker. De zonsopgang en de frisser wordende lucht was al meer dan genoeg beloning voor de vermoeiende wandeling. Maar helemaal bovenaan met het uitzicht over het land en de meren, en daarbij nog de mooie tempels (wel zo’n 900 tempels) met alle mensen die in hun mooiste kleding waren gekomen maakte het hele plaatje compleet. Omdat er ook een festival was dat weekend was alles helemaal versierd met 1000e kaarsjes en bloemen, en het was natuurlijk super druk met mensen die allemaal wilde weten waar we vandaan kwamen. Daarbij waren er ook veel monniken en nonnen, olifanten en muziek bands. Alles bij elkaar een erg indrukwekkend weekend! (zie de foto’s).

Afgelopen dinsdag hebben we een dag uitstapje gemaakt naar een dorpje dicht bij Ahmedabad, waar een erg mooi project van SAATH is opgezet; Child Rights for Change. Hier wordt gewerkt aan het tegengaan van kinderarbeid, en iedereen wordt erin betrokken. Aangezien het echt dorpjes waren, was het een grote gebeurtenis dat er 5 blanken op bezoek waren. We zijn dan ook weer goed geïnspecteerd van top tot teen. Het was ook mooi te zien dat er kuddes koeien en buffels werden gehouden op de uitgestrekte vlakten. Weer een heel andere ervaring dan in de drukke stad.

Elke dag is er iets waar je je over blijft verbazen, zoals gisteren zaten we rustig te werken op het kantoor en toen hoorde we hard gestommel over de daken. Zaten er drie apen recht voor ons raam te chillen, op 3 meter afstand en zonder glas ertussen! Maar ook de kinderen die midden in de nacht op straat lopen en ballonnen proberen te verkopen, zonder veel resultaat. Het dubbele gevoel is en blijft erg aanwezig. Gelukkig kan ik voornamelijk nog de mooie dingen van het land zin.

When I travelled through a dusty village, I received the biggest smiles a person could wish for upon arrival. While learning about their lives, including the up and the down sides, I wished I could help and have a positive influence on their life. Though when driving of I realize nothing has changed in the village, except for a disturbance of a visitor and some blowy dust in the streets of the car I am driving off in. However, an overwhelming feeling hits me when I am waving the last person goodbye from the car; even though I might not have changed their lives, they have changed mine.

https://picasaweb.google.com/elledjong/India2Palitana#

Liefs!

  • 01 Maart 2012 - 10:46

    Bart:

    Hallo meid,

    Hoezo geloof jij er nog in dat je "ooit echt kan beginnen" met je onderzoek? Je bent al bezig en als je niet oppast is het dadelijk al klaar!
    Geniet ervan en alle kleine informatiebronnen en persoonlijke ervaringen maken een prachtig onderzoek.

  • 01 Maart 2012 - 13:45

    Tessa:

    Wow, zeker heel andere werelden waar wij nu in zitten, gek idee. Ik heb met je te doen met al die pepers die je naar binnen moet werken. Straks eet je nog meer sambal dan wie dan ook in NL haha! Je bent al helemaal ingeburgerd aan de foto's te zien!
    Dikke beijo!

  • 01 Maart 2012 - 17:31

    Dennis:

    Koeien zijn relaxed! Leuke ervaringen allemaal zeg maar het zal inderdaad heel dubbel zijn om zelf zo vermogend te zijn ten opzichte van de velen rond je heen.

    Gelukkig ben je een persoon die hier verandering in kan (proberen) te brengen en zet je je stempel in het leven van al die mensen die je daar ontmoet! :)

  • 01 Maart 2012 - 20:12

    Roos:

    Wat een wereldje waar jij in zit.. Zo indrukwekkend klinkt het alleen al, en als ik de foto's zie dan kan ik me er nog beter een voorstelling van maken. En helemaal waar je laatste zegje, dat gevoel heb ik hier ook. Maar ik denk dat je, zonder dat je het je beseft, heel wat voor ze betekent, alleen al door er te zijn, en de mensen te respecteren.

    En dat onderzoek, dat komt helemaal goed! :)

  • 10 Maart 2012 - 11:02

    Wendy:

    Wauw, kippenvel weer! Ben zo trots op jou he! Vanuit hier dan ook een DIKKE KNUFFEL! Geniet van je tijd, want voor je het weet is die weer voorbij!
    Tot snel meisje!

    XXX Love U!

  • 10 Maart 2012 - 11:04

    Wendy:

    Geweldige foto's! ik wil ooooook!!! Ik wil ook elke dag weer verbaast zijn en onder de indruk én vooral wil ik het de hele dag lekker warm hebben ;) :D

    XXX

  • 13 Maart 2012 - 13:18

    Chloé:

    Zoals ik van je gewend ben.. Altijd de mooie pakkende reisverhalen!
    En wat een mooie foto's! Hele aparte ervaring lijkt het me, al die dieren op straat die gewoon hun gang gaan! Haha.

    Geniet er met volle teugen van! Maar dat doe je geloof ik wel!

    Dikke kus!! (L)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elle

Actief sinds 09 April 2008
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 19879

Voorgaande reizen:

08 Februari 2012 - 08 Juni 2012

Scriptie onderzoek in Ahmadabad, India

14 Februari 2010 - 11 April 2010

Scriptie onderzoek in Yogyakarta, Indonesie

01 September 2008 - 28 Januari 2009

Exchange in Gandía

Landen bezocht: